ROWEROWE-LESZNO.pl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Leszczyńska Masa Krytyczna podsumowuje

Email Drukuj PDF

Grudzień to czas podsumować. My postanowiliśmy podsumować działalność Leszczyńskiej Masy Krytycznej w mijającym właśnie 2012 roku.

 

Pisząc o LMK nie sposób wspomnieć o jej początkach. Zaczęło się w czerwcu 2011 roku falstartem, z powodu intensywnych opadów deszczu w regionie byliśmy zmuszeni odwołać wydarzenie. Oficjalnie działaliśmy od lipca biegłego roku. W pierwszym roku udało się wypromować społeczną inicjatywę polegającą na zwrócenie uwagi kierowcom na rowerzystów (jako pełnoprawnych uczestników ruchu ulicznego) a także władz Leszna i Powiatu Leszczyńskiego na problemy napotykane przez nas - rowerzystów.


Zawsze w ostatni piątek miesiąca, godz. 18:00
Drugi etap Leszczyńskiej Masy Krytycznej nastąpił w 2012 roku, zaprosiliśmy miłośników aktywnego wypoczynku oraz osoby, którym zależy na poprawie infrastruktury rowerowej do wspólnych przejazdów rowerowych po ulicach miasta i nie tylko od kwietnia do października. Przez ten czas zwróciliśmy uwagę właśnie na szeroko rozumianą infrastrukturę rowerową – m.in. wysokie krawężniki, stojaki rowerowe czy nawierzchnie dróg rowerowych.


„W tym miesiącu zwracamy szczególną uwagę na…”
Przez masowy przejazd w kwietniu postulowaliśmy o obniżenie krawężników w mieście, przede wszystkim przy Straży Pożarnej na ulicy Okrężnej. W maju zaproponowaliśmy wyznaczenie kontrapasa na odcinku Tama Kolejowa-Nowy Rynek. Latem wyjechaliśmy za miasto. Podczas czerwcowego przejazdu podpisywaliście się pod petycją rowerową skierowaną do Starosty Leszczyńskiego z prośbą o uwzględnienie w trakcie przebudowy drogi powiatowej z Leszna do Pawłowic wykonania dwukierunkowej drogi rowerowej o nawierzchni asfaltowej. Natomiast w lipcu sprawdziliśmy fatalny stan ścieżki z Leszna do Osiecznej. W sierpniu chcieliśmy wprowadził nowość na ulicach Leszna, zaproponowaliśmy zastosowanie specjalnej kombinacji znaków, dzięki której rowerzysta ma wybór czy chce jechać jezdnią czy chodnikiem. W wrześniowym przejeździe „walczyliśmy” o bezpieczne stojaki rowerowe. Podczas ostatniego przejazdu w październiku zwróciliśmy uwagę na samych rowerzystów, przypominając o przepisowym oświetleniu swego bicykla, a także postulowaliśmy o przystosowanie ulicy Słowiańskiej dla rowerzystów.

  • POSTULATY 2012:
  • 5. LMK – „Obniżenie krawężników na ścieżkach rowerowych”
  • 6. LMK – „Legalnie rowerem pod prąd”
  • 7. LMK – „Żądamy wykonania wyłącznie asfaltowej drogi dla rowerów podczas przebudowy drogi z Leszna do Pawłowic. Mówimy NIE dla kostki betonowej na ścieżkach rowerowych”
  • 8. LMK – „Czy to jest jeszcze ścieżka rowerowa?
  • 9. LMK – „Zastosowanie kombinacji znaków C-16 oraz T-22 – takie rozwiązanie dopuszcza ruch rowerowy na ciągach pieszych, co daje rowerzystom wybór, czy chcą jechać jezdnią, czy też wolą poruszać się po tak oznakowanych ciągu”
  • 10. LMK – „Więcej bezpiecznych stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery U”
  • 11. LMK – „Rowerzysto, bądź widoczny”; „Słowiańska po naszych rowerowych zmianach”



Rozdawaliśmy gadżety
W 2012 roku dzięki wsparciu posła Łukasza Borowiaka oraz Młodzieżowej Rady Miasta Leszna na jubileuszową 10. Leszczyńską Masę Krytyczną rozdaliśmy rowerowe smycze, natomiast na zakończenie sezonu komplet lampek rowerowych.


Osiągnięcia
W tym roku udało się wiele zrobić, przede wszystkim dzięki uczestnikom LMK:

  • Ul. Estkowskiego – w marcu ogłoszono przetarg na przebudowę ul Estkowskiego i Unii Europejskiej oraz budowę ronda. Z załączników wynikało że MZDiI zapomniało o rowerzystach. Po naszej interwencji powstały przejazdy rowerowe na rodzie oraz całym modernizowanym odcinku drogi.
  • Śródmieście – na skrzyżowaniu ulic Brackiej i Zielonej zmieniono organizację ruchu, dzięki której rowerzyści, jadący ulicą Bracką w kierunku Rynku nie muszą już się zatrzymywać  i ustępować pierwszeństwa pojazdom wyjeżdżających z ulicy Zielonej. Jednak by zmiany weszły w życie musieliśmy dwukrotnie spotkać się z urzędnikami oraz leszczyńską policją by nasza propozycja została zaakceptowana.
  • Al. 21 Października – po informacji o modernizacji odcinka od Al. Konstytucji 3 Maja do ul. Unii Europejskiej postanowiłyśmy spotkać się z kierownikiem MZDiI oraz projektantami. Po naszych propozycjach zostaną usunięte progi zwalniające, a w ich miejsce pojawią się specjalne płyty z wypustami, które mają za zadanie spowolnienie rowerzystów bez obniżenia komfortu jazdy. Ponadto DDR zostanie wydłużona o 100 metrów oraz pojawią się przejścia dla pieszych.
  • Ul. Dożynkowa – kolejnym efektem konsultacji środowiska rowerzystów z urzędnikami jest wyznaczenie przejazdu dla cyklistów na ulicy Dożynkowej.
  • ul. Spółdzielcza – po kilku Masowych przejazdach udało się usunąć jedną z czterech uchybień – usunięto oznakowanie informujące o końcu drogi dla rowerów, niestety pozostały przejścia dla pieszych, wysokie krawężniki oraz błędne oznakowanie poziome.
  • Postulat 1 – efektem zwrócenia uwagi na stan nawierzchni ścieżki z Leszna do Osiecznej było bardzo duże zainteresowanie tematem mediów oraz urzędników. W listopadzie mimo protestów na najbardziej zniszczonym fragmencie drogowcy ułożyli 600 metrowy odcinek z kostki niefazowanej.
  • Postulat 2 – przed ogłoszeniem przetargu zbieraliśmy podpisy pod petycją dotyczący przebudowy drogi z Leszna do Pawłowic oraz budowy drogi dla rowerów. Domagaliśmy się w niej zastosowania nawierzchni asfaltowej. Jakie będą tego efekty zobaczymy już w przyszłym roku kiedy inwestycja się rozpocznie.



Podziękowania

Drukarnia Leszno (ul. Chrobrego 37) – sponsor plakatów, ulotek oraz petycji
poseł Łukasz Borowiak – sponsor smyczy rowerowych
Młodzieżowa Rada Miasta Leszna – sponsor kompletów lampek rowerowych

Studio 16 (studio-16.pl) – media: relacja z przejazdów
Gazeta „ABC”, portal Leszno24.pl – media: patronat medialny
Radio Eska Leszno – media: patronat medialny
a także: Radio Elka, portal Elka.pl, Telewizja Leszno, Radio Merkury.


O samej Leszczyńskiej Masie Krytycznej
Przy okazji podsumowania warto przypomnieć że Leszczyńska Masa Krytyczna nie posiada formalnego organizatora, dlatego podobnie jak w wielu miastach działa jako nieformalny ruch społeczny, samoorganizujący się. Mimo że na każdym przejeździe staramy się maksymalnie zabezpieczyć trasę oraz uczestników, przypominamy że każdy odpowiada sam za swoje poczynania w trakcie Masy i za prawidłowe wyposażenie swojego bicykla (światła, dzwonek, hamulce itd.).


Co przyniesie 2013 rok?
W przyszłym roku zapraszamy na kolejne masowe przejazdy po ulicach miasta, wzorem mijającego roku będziemy jeździć od kwietnia do października, tradycyjnie w ostatnie piątki miesiąca o godz. 18:00. Na pewno będziemy postulować na bieżące problemy a także poruszymy temat wyznaczenia przejazdów rowerowych wzdłuż całej Al. Jana Pawła II, zwrócimy uwagę na często błędne oznakowanie, powrócimy do starych problemów takich jak przystosowanie ulicy Słowiańskiej dla cyklistów oraz wiele więcej.

NASTĘPNA LMK: 26.04.2013r., godz. 18:00, start z leszczyńskiego Rynku

Komentarze  

 
0 #1 Miras 2013-01-17 23:27
świetna robota. pozdrawiam
Zgłoś administratorowi