ROWEROWE-LESZNO.pl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Radni o propozycji kontrapasu

Email Drukuj PDF

Podczas XI Sesji Rady Miasta Leszna, która odbyła się 27.10.2011r. był poruszany temat propozycji wyznaczenia kontrapasu na ul. Słowiańskiej w Lesznie. W protokole z obrad sesji czytamy...

Radna Barbara Mroczkowska (przewodnicząca Komisji Kultury i Sportu):

„Panie Przewodniczący! Panie Prezydencie! Wysoka Rado! Wnoszę interpelację w następującej sprawie: W imieniu coraz większej rzeszy uczestników :”leszczyńskiej masy krytycznej„ (której jestem również uczestnikiem) - zwracamy uwagę na brak przejazdu ulicą Słowiańską w kierunku Zatorze. W związku z powyższym wnoszę interpelację dotyczącą umieszczenia na tym odcinku drogi kontrapasu dla rowerzystów, ponieważ po zmianie od 1.07.2009 r. organizacji ruchu związanej z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania powyższy odcinek jezdni stał się jednokierunkowy,  uniemożliwiając tym samym przejazd najkrótszą trasą w stronę dworców PKS i PKP. Właśnie ten odcinek drogi jest często wykorzystywany przez rowerzystów, którzy dojeżdżają do szkół i pracy. Dlatego celowym jest wyznaczenie jak nadmieniono na wstępie kontrapasu (wydzielony pas jezdni ulicy jednokierunkowej do jazdy rowerem w obu kierunkach). Dotyczy to odcinka od skrzyżowania ulicy Przemysłowej-Słowiańską do przejazdu kolejowego. Ponadto składamy również wniosek o  zmianę nawierzchni jezdni (kostka) na asfaltową, gdyż ta pierwsza utrudnia w znacznym stopniu poruszanie się rowerami. Często z uwagi na powyższe utrudnienia rowerzyści nieświadomie przekraczają przepisy ruchu drogowego i  narażają się na dotkliwe mandaty karne.”


Prezydent Miasta Leszna - Tomasz Malepszy:

„Ten problem już był zgłaszany – wyznaczenie  ścieżki rowerowej od Rynku do przejazdu kolejowego w kierunku Zatorza. Póki będą miejsca parkingowe na ul. Słowiańskiej nie da się tego rozwiązać. Bo tylko wtedy można uzyskać kontrapas i można ewentualnie tak jak pani sugeruje ul. Słowiańską utwardzić, aby jazda rowerem nie była uciążliwa. Na tej kostce granitowej rzeczywiście jest uciążliwa nie tylko dla ludzi wiekowych, ale również dla normalnie poruszających się rowerzystów. Przyznam,  że z taką nadzieją gdzieś tam oczekuję roku przyszłego, gdy zakończymy plan miejscowy Śródmieścia nie będzie możliwości zrealizowania parkingu poziomowego między al. Krasińskiego a ul. Przemysłową i wtedy możemy przynajmniej z ul. Słowiańskiej jeśli nie ze Śródmieścia wyprowadzić ruch i pomyśleć o tym żeby tą ścieżkę zrealizować. Nie ma co ukrywać nie da się innej wytyczyć trasy jak właśnie ul. Słowiańska. Z uwagi na te parkingi miejsca parkingowe no zwyczajnie nie widzę możliwości zrealizowania na dzisiaj rozwiązania tego problemu."


Radna Barbara Mroczkowska (przewodnicząca Komisji Kultury i Sportu):

„ Zlikwidować może postój taksówek i wtedy mielibyśmy miejsce. Ten postój taxi z jednej i z drugiej strony miejsca parkingowe a na chodniku naprawdę ludzie płacą mandaty ponieważ policja karze.


Prezydent Miasta Leszna - Tomasz Malepszy:

„Właśnie ten odcinek od ul. Przemysłowej do torów jest w miarę na chodniku można by było taki pas wydzielić jednocześnie wyrzucając ten słup ogłoszeniowy, ale pozostaje i tak odcinek od al. Krasińskiego do ul. Przemysłowej i tutaj już jest przyznają Państwo trochę większy problem. Trochę cierpliwości. Przyznam,  że niezależnie od tego nagłośnionego wypadku rowerzysty powiem wprost, że na własną prośbę, że tak powiem się napytał biedy. Oczywiście  żal ogromny bo jest człowiekiem już teraz określonej kondycji na skutek tego wypadku, ale nie da się tego właśnie rozwiązać chyba bez wyprowadzenia miejsc postojowych na całej długości od al. Krasińskiego do torów PKP. Straż Miejska gdy jest ta jazda w miarę bezpieczna naprawdę tutaj nie reaguje. Natomiast tutaj jak jest tak szalona jak wtedy no to musi reagować. Jeszcze trochę cierpliwości.”




Przypominamy: podczas organizacji lipcowego i październikowego przejazdu Leszczyńskiej Masy Krytycznej zwróciliśmy szczególną uwagę na brak przejazdu przez ulicę Słowiańską w kierunku Zatorza. Dlatego proponujemy umieszczenie na tym odcinku drogi kontrapasu.


ul.Słowiańska w Lesznie w czasie przejazdu 4. Leszczyńskiej Masy Krytycznej.

Ze względu na wykonaną nawierzchnię ulicy z kostki brukowej proponujemy pod kontrapas nawierzchnię asfaltową, gdyż rowerzyści poruszają się nie tylko na rowerach górskich ale także szosowych. Kolejnym powodem naszego apelu to fakt że wielu rowerzystów nagminnie jeździ rowerem po chodniku wzdłuż ulicy Słowiańskiej jednocześnie łamiąc przepisy ruchu drogowego i narażając się na mandat.


Proponujemy sposób wyznaczenia kontrapasu na ulicy Słowiańskiej:

1.   Parkowanie z tej strony kontrapasu wiąże się z tym, że kierujący samochodem musi przeciąć pas rowerowy, a więc istnieje potencjalne ryzyko kolizji. Ponieważ jednak dzieje się to przy niewielkich prędkościach, jest to znacznie bezpieczniejsze, niż chociażby sytuacja, z jaką możemy mieć do czynienia na zwykłym skrzyżowaniu dróg.

     

     

2. Innym wariantem jest przesunięcie kontrapasu za parkujące samochody. W takiej jednak sytuacji prawdopodobnie będzie konieczne ustawienie słupków uniemożliwiających nielegalne parkowanie. Jest to wariant droższy w realizacji. Dodatkowym kłopotem jest utrzymanie czystości chociażby zimą. Kontrapas wyznaczony w ten sposób praktycznie wyklucza kolizje z samochodami, pod warunkiem wytyczenia odpowiedniej przestrzeni dla otwierających się drzwi samochodu.