ROWEROWE-LESZNO.pl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Pierwsze „sierżanty” rowerowe w Lesznie (foto)

Email Drukuj PDF

Drugi etap tzw. „Rowerowej rewolucji” dobiega końca, czyli programu, który ma na celu polepszenie komunikacji rowerowej, bez kosztownej budowy dróg rowerowych. Na ulicach Leszna pojawiły się kontrapasy, kontraruch i po raz pierwszy tzw. „sierżanty” czyli znak roweru z dwoma krokiewkami wskazujące cyklistom kierunek i tor ruchu jazdy.

 

 

Zmiana organizacji ruchu została wprowadzona na ulicy Szkolnej, na której od dziś (2 sierpnia) można dotrzeć rowerem od strony ul. Chrobrego na Pl. Metziga, czyli „pod prąd”. Zastosowano na niej kontrapas, czyli jednokierunkowy pas ruchu dla rowerów przeznaczony do jazdy w przeciwnym kierunku do obowiązujące pozostałe pojazdy – dla lepszej czytelności naniesiono na niej masę w kolorze czerwonym, pokrytej powłoką odblaskową.


Z kolei na odcinku, gdzie szerokość jezdni uniemożliwia zastosowanie oddzielnego pasa dla cyklistów wprowadzono tzw. kontraruch wraz z naniesionymi na jezdni tzw. „sierżantami”, pokazujące kierunek i tor ruchu rowerów. Wprowadzono także ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz wymienione oznakowanie. Ważną informacją dla cyklistów jest fakt, że niezależnie od kierunku, w jakim się poruszamy zawsze należy poruszać się po swojej prawej krawędzi jezdni.


Zmiany objęły także kwadrat ulic – Pl. Komeńskiego, ul. Dąbrowskiego, ul. Krótka, ul. Chrobrego. Ruch pieszy od rowerowego został rozdzielony na szerokim chodniku znajdującym się przy Gimnazjum nr 1 na Pl. Komeńskiego oraz na ul. Dąbrowskiego i ul. Wróblewskiego.


Korektę oznakowania przeszła również ulica Krótka, która została przystosowana do obowiązujących przepisów. Dotychczasowy dwukierunkowy pas ruchu dla rowerów został zastąpiony jednokierunkowym. Dla wskazania rowerzystom, którędy mają jechać na tej ulicy także zastosowane tzw. „sierżanty”.


Przypomnijmy, że w ubiegłbym roku w ramach pierwszego etapu udogodnienia dla rowerzystów wprowadzono w ścisłym centrum Leszna – dopuszczono jazdę rowerem po dotychczasowych ciągach pieszych (ul. Słowiańska - deptak, ul. Wróblewskiego, ul. Wolności), pozwolono na legalną jazdę pod prąd poprzez prowadzenie kontraruchu (ul. Leszczyńskich, ul. Mała Kościelna, ul. Świętojańska, ul. Boczna i Tylnia) czy zezwolono na jazdę rowerzystów w miejscu gdzie obowiązuje zakaz ruchu (ul. Zielona, ul. Aptekarska, ul. Wąska, ul. Zakątek, ul. Mała Kościańska).