ROWEROWE-LESZNO.pl

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Trwa II etap "Rowerowej rewolucji"

Email Drukuj PDF

Od soboty trwa drugi etap tzw. „Rowerowej rewolucji”, czyli programu, który ma na celu polepszenie komunikacji rowerowej, bez kosztownej budowy dróg rowerowych. Prace rozpoczęto na ulicy Szkolnej, gdzie zostanie wprowadzony kontrapas i kontraruch.

 

 

W ubiegłbym roku udogodnienia dla rowerzystów wprowadzono w ścisłym centrum Leszna – dopuszczono jazdę rowerem po dotychczasowych ciągach pieszych (deptak, ul. Wróblewskiego, ul. Wolności), pozwolono na legalną jazdę pod prąd poprzez prowadzenie kontraruchu (ul. Leszczyńskich, ul. Mała Kościelna, ul. Świętojańska, ul. Boczna i Tylnia) czy zezwolono na jazdę rowerzystów w miejscu gdzie obowiązuje zakaz ruchu (ul. Zielona, ul. Aptekarska, ul. Wąska, ul. Zakątek, ul. Mała Kościańska).



Kolejny etap tzw. „Rowerowej rewolucji” obejmuje ulicę Szkolną, na której już wkrótce będzie można dotrzeć rowerem od strony ul. Chrobrego na Pl. Metziga, czyli „pod prąd”. Obecnie w newralgicznych miejscach w celu poprawy widoczności pasa ruchu dla rowerów trwa nanoszenie na nawierzchni jezdni chemoutwardzalnej masy w kolorze czerwonym, pokrytej powłoką odblaskową. W dalszej kolejności wprowadzony zostanie wymagane przepisami ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz wymienione oznakowanie. Uwaga – do czasu zamontowania tabliczek „Nie dotyczy rowerów” zabroniona jest jazda „pod prąd”!



To nie koniec zmian dla rowerzystów. Już wkrótce zostaną one wprowadzone w kwadracie ulic – Pl. Komeńskiego, ul. Dąbrowskiego, ul. Krótka, ul. Chrobrego. Na szerokim chodniku znajdującym się przy Gimnazjum nr 1 na Pl. Komeńskiego zostanie rozdzielony ruchu pieszy od rowerowego.


Zmiany obejmą także rejon „Arkadia Leszno”, gdzie planowany jest węzeł rowerowy, czyli rozpoczynające się w jednym miejscu kilkanaście szlaków rowerowych – jest to związane z dużym projektem poprawy turystyki rowerowej w Lesznie. W związku z tym pojawią się na znakach drogowych oznaczenia szlaków rowerowych. W tym rejonie zostanie także rozdzielone miejsce dla pieszych i osobno dla cyklistów. Korektę oznakowania przejście ulica Krótka oraz ścieżka rowerowa wyznaczona na ul. Dąbrowskiego.



O zmianach, które zaczną obowiązywać będziemy informować na bieżąco.

Komentarze  

 
0 #8 Patryk Moryson 2016-07-12 18:57
W odpowiedzi na post Luqash - Projekty docelowej organizacji ruchu są opiniowane przez Komisję Bezpieczeństwa Organizacji Ruchu, leszczyńską policję, Miejski Zarząd Dróg i Inwestycji i na końcu są kierowane do akceptacji zarządcy drogi czyli Prezydenta Miasta Leszna.

Odnośnie skrzyżowania ul. Krótkiej z ul. Królową Jadwigi. Obecnie na tej ulicy występuje dwukierunkowy pas ruchu dla rowerów. Informuję, że aktualnie wdrażana tzw. "Rowerowa rewolucja" obejmie także ulice Krótką, po zmianach zostanie wprowadzony kontrapas (jednokierunkowy pas ruchu dla rowerów w kierunku ul. Dąbrowskiego), z kolei cykliści jadący w kierunku Rynku będę zobowiązani jechać po prawej stronie, czyli pasem ruchu dla pojazdów silnikowych.

Odnośnie pierwszeństwa na ul. Szkolnej. Oprócz nanoszonej czerwonej masy na nawierzchnię jezdni, wymalowane zostaną także białe linie - podwójna ciągła oraz przerywana na skrzyżowaniach i miejscach wjazdów/zjazdów na teren posesji. Kierujący, który będzie zamierzał skręcał w lewo w ul. Kościelną powinien będzie zbliżyć się do prawej krawędzi swojego pasa ruchu (czyli nie będzie mógł przekroczyć podwójnej linii ciągłej), na tym skrzyżowaniu pierwszeństwo określi tzw. "zasada prawej ręki", czyli pierwszeństwo będzie mieć rowerzysta jadący kontrapasem.

Informuję ponadto, że kontrapas ozanczony znakiem F-18 /przeciwnym kierunku dla określonych pojazdów/ wskazuje lewy pas ruchu przeznaczony tylko dla pojazdów określonych na znaku, poruszających się w kierunku przeciwnym.
Zgłoś administratorowi
 
 
0 #7 Patryk Moryson 2016-07-12 18:30
W odpowiedzi na post Asd - Odnośnie ulicy Mickiewicza informuję, że wkrótce rozpoczną się prace w terenie. W wnękach ciepłociągu powstanie samoobsługowa stacja naprawy rowerów, siłownia na świeżym powietrzu oraz miejsce odpoczynku.
Zgłoś administratorowi
 
 
0 #6 Patryk Moryson 2016-07-12 18:25
W odpowiedzi na post Maja - zapraszam do Miejskiego Zarządu Dróg i Inwestycji Urzędu Miasta Leszna po ulotkę edukacyjną "Rowerem po Lesznie", w której zawarto istotne dla rowerzystów przepisy ruchu drogowego oraz mapkę centrum miasta z zaznaczonymi trasami rowerowymi.
Zgłoś administratorowi
 
 
0 #5 maja 2016-07-12 18:09
prosimy o mapkę, gdzie można jeździć rowerem w Lesznie bo ze strażą miejską to różnie bywa
Zgłoś administratorowi
 
 
0 #4 Asd 2016-07-12 15:54
Ja mam pytanie co z miejscami dla rowerzystów przy ulicy Mickiewicza? Miała być stacja postojowa i naprawcza, do tego siłownia na otwartym powietrzu, we wnękach pod rurami. Prezydent rok temu fajny projekt pokazywał i obiecywał ze do wakacji będzie zrobione... Tymczasem nic tam się nei dzieje i sprawa ucichła?!
Zgłoś administratorowi
 
 
0 #3 Luqash 2016-07-11 20:37
Pomysł wydzielenia na drogach jednokierunkowych pasa dla rowerów tam gdzie są takie możliwości w Lesznie popieram w 100%. Jednak mam pewne wątpliwości... Zakładam że projekt zmiany organizacji ruchu - wytyczone pasy np. na ul. Szkolnej, Krótkiej i innych są uzgadniane przez odpowiedzialne urzędy: Zarządca drogi, Policja itd. Szukałem w Kodeksie Drogowym i się nie doszukałem jak ma zachować się kierujący pojazdem np. na ul. Krótkiej od Dąbrowskiego - dojeżdżając do skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi. Ze znaków - zakaz skrętu w prawo (droga jednokierunkowa) - na wprost do Rynku - zakaz ruchu - jedyny kierunek skręt w lewo w ul. Królowej Jadwigi. Na tym skrzyżowaniu jest znak STOP dla pojazdów silnikowych, ale jest po lewej stronie jezdni wydzielony pas dla rowerów - dla rowerzystów jest również znak STOP. Gdzie jest napisane że pojazd silnikowy w takiej sytuacji skręcając w lewo musi ustąpić rowerzyście jadącemu na wprost - do rynku?. Rowerzysta nie jest na drodze poprzecznej w którą skręca np samochód. Nie wiem czy nie bardziej bezpiecznym i zgodnym z przepisami byłoby wydzielenie z jezdni pasa dla rowerów po prawej stronie i na skrzyżowaniach zastosowanie tak zwanej śłuzy dla rowerów - czyli rowerzysta który chciałby zmienić kierunek jazdy w lewo miałby pierwszeństwo przed pojazdami silnikowymi. Jadąc od placu Metziga dalej ul. Szkolną kierowca który zamierza skręcić w ul. Kościelną na drodze jednokierunkowej powinien zjechać do lewej krawędzi - oczywiście musi obserwować w lusterku lewym przejeżdżając przez wydzielony pas dla rowerów czy tam nikogo nie ma ale jaki jest paragraf który jednoznacznie ustala pierwszeństwo w takiej sytuacji????Czy nie bezpieczniej w Lesznie byłoby wytyczanie pasa dla rowerów po prawej stronie i stosowanie na skrzyżowaniach śluz dla rowerów?
Zgłoś administratorowi
 
 
0 #2 Patryk Moryson 2016-07-11 15:34
W odpowiedzi na post Andy informujemy, że miejsca postojowe (w tym dla osoby niepełnosprawnej) będą usytuowane równolegle do pasa ruchu dla rowerów.
Zgłoś administratorowi
 
 
-1 #1 Andy 2016-07-11 15:29
a co z tym parkingiem? przeciez tam parkuje samochod dla inwalidy? gdzie bedzie mial miejsce?
Zgłoś administratorowi